Framtidens Energi - Vindkraftens bidrag till nettonollutsläpp 2045

Foto: Shaun Dakin / Unsplash

Svensk Vindenergi uppskattar att regeringen i budgetpropositionen för 2025 tydligt kopplar samman vindkraft, elektrifiering och klimatomställning. Branschen ser fram emot konkreta förslag som kan öka takten för utbyggnaden av landbaserad vindkraft och skapa bättre förutsättningar för havsbaserad vindkraft.

Vindkraften har potentialen att stå för en stor del av den nya elproduktionen på kort sikt, vilket är avgörande för att upprätthålla tempot i elektrifieringen och nå målet om nettonollutsläpp senast 2045.

Budgetpropositionen för 2025 (prop. 2024/2025:1) inom utgiftsområde 20 för klimat, miljö och natur, visar att åtagandet i regeringsförklaringen om ett vindkraftspaket ser ut att förverkligas. Vi förutsätter att reformeringen av det kommunala vindkraftsvetot ingår i detta paket. Tretton advokater har bett regeringen att snabbt vidta åtgärder för att åtgärda den rättssäkerhetsmässigt ohållbara situationen.

Det är också positivt att regeringen planerar att genomföra förslagen från Incitamentsutredningen, inklusive intäktsdelning med närboende och incitament till kommuner. Vi ser fram emot en proposition som gör det kommunala vindkraftsvetot mer rättssäkert.

Daniel Badman, vd för Svensk Vindenergi, framhäver även vikten av åtgärder för att underlätta utbyggnaden av havsbaserad vindkraft och hoppas på snabba beslut om aktuella vindkraftsparker.

Vidare välkomnar vi investeringsstödet som syftar till att öka elsystemets kapacitet med kompletterande teknologier, vilket kan snabba på anslutningen av ny elproduktion och -förbrukning. En betydande del av de aviserade 700 miljonerna kan användas för att realisera möjligheterna som vindkraft och dessa teknologier erbjuder. Det finns redan idag kapacitet att möta energi- och effektbehovet med befintlig förnybar teknik, till en relativt låg kostnad.

Svensk Vindenergis synpunkter på det fortsatta arbetet med vindkraftspaketet är följande:

  1. Ersättningen till kommuner bör kopplas direkt till fastighetsskatten som vindkraftsägarna betalar.
  2. Om både regering och opposition stödjer ett permanent system för detta stöd, skulle det öka förslagens effekt.
  3. Intäktsdelningen med närboende bör aldrig överstiga 2 procent av den verkliga intäkten och gälla etableringar som fått kommunal tillstyrkan efter 1 januari 2025.
  4. Ändringar i det kommunala vindkraftsvetot bör genomföras enligt propositionen om tidigt kommunalt ställningstagande, för att bevara kommunens planmonopol samtidigt som besked ska lämnas tidigt och bli bindande.

Svensk Vindenergi vill också påminna regeringen om vikten av att åtgärderna inte leder till kostnadsökningar som minskar investeringsintresset för vindkraft. Detta bör beaktas i utformningen av förslag om ”rätt till inlösen” och ”intäktsdelning med lokalsamhället”.