Det svenska vindkraftsbolaget Hexicon har rekryterat Jonna Holmgren som kommunikationschef. Hon kommer närmast från kommunikationsbyrån Håkanson United och har de senaste åren främst arbetat med uppdrag för WWF Sverige och Telge Energi. Hon vill i sin nya roll lyfta fram flytande vindkraft som positiv för havsmiljön och avgörande för omställningen.
Vindkraft till havs har växt fram som ett attraktivt alternativ när landbaserad vindkraft väcker protester. Hexicon, ett svenskt bolag med egen patenterad teknik och projektutveckling på denna nya marknad, har nyligen rekryterat Jonna Holmgren till rollen som kommunikationschef.
–Den flytande vindkraften har en fantastisk potential. Därför är det extra spännande att nu helt och hållet få fokusera på den havsbaserade energins alla fördelar, som att det exempelvis skapas marina reservat under våra vindkraftsparker. Vi får alltså inte bara en förnybar energiförsörjning, utan också skydd för djur och natur, säger Jonna Holmgren.
Jonna Holmgren har en bakgrund där hon arbetat brett med varumärkesbyggande aktiveringar samt syftesdriven kommunikation med fokus på miljö, hållbarhet och samhälle. Hon ser Hexicon som en viktig aktör i den brådskande klimatomställningen.
– Det kommer att behövas mycket mer elproduktion inom en snar framtid i Sverige och globalt. Transportsektorn ska gå från fossilt till elektrifierat, energikrävande industrier etablerar sig och fler aktörer efterfrågar nu aktivt förnybar elproduktion. Flytande vindkraft är en lösning inte bara för Sverige utan för hela världen, därför är det extra kul att vara mitt i händelsernas centrum, säger Jonna Holmgren.