Fugro satsar på att skydda kraftkablar till havs – växande oro för sabotage i Europa

Fugro tillhandahåller obemannat ytfartyg för säkrare och mer hållbara inspektioner till havs. Foto: Fugro
Fugro tillhandahåller obemannat ytfartyg för säkrare och mer hållbara inspektioner till havs. Foto: Fugro

Det nederländska företaget Fugro, som är specialiserat på geodata och undersökningar till havs, vill nu ta sin expertis inom havsbaserad vindkraft till en ny nivå – skydd av undervattenskablar. Bakgrunden är en växande oro i Europa för så kallad gråzonskrigföring, där sabotage mot infrastruktur blir ett allt större hot.

– Det här är vårt område – det är detta vi kan bäst, säger en representant från Fugro.

Efter incidenter med ankar som dragits över havsbottnen nära känslig infrastruktur, har oron för sabotage ökat, särskilt efter Rysslands invasion av Ukraina. Trots att det har gått över tre år sedan kriget inleddes, har hotbilden mot Europas energiförsörjning till havs aldrig varit mer påtaglig.

Fjärrstyrda inspektioner i Nordsjön

Fugro har nyligen genomfört sin första helt fjärrstyrda inspektion till havs för det energibolaget TAQA. Projektet genomfördes i en av de mest trafikerade delarna av Nordsjön och omfattade två plattformar samt över fyrtio kilometer pipeline utanför Nederländernas kust.

Undersökningen omfattade mätningar av havsbottnens rörlighet, djupdata för ledningar samt visuella inspektioner och kontroll av katodiskt skydd inom en femhundrameterszon runt anläggningarna. Arbetet utfördes med det obemannade ytfartyget Blue Essence och den eldrivna undervattensfarkosten Blue Volta – båda fjärrstyrda via satellit från Fugros kontrollcenter i Nederländerna och i Aberdeen.

Den insamlade geodatan kunde analyseras i nära realtid och användes för att bedöma tillståndet på infrastrukturen och havsbottnen.

Mindre utsläpp och större säkerhet

Det här arbetssättet är en del av Fugros bredare strategi att använda fler obemannade farkoster. Fördelarna är flera – ökad flexibilitet, lägre utsläpp och minskade säkerhetsrisker för personalen. Genom att flytta arbetet till landbaserade kontrollcenter slipper personalen utsättas för de risker som finns i offshoremiljöer. Samtidigt minskar utsläppen från de obemannade ytfartygen med upp till nittiofem procent jämfört med traditionella fartyg.

TAQAs landschef i Nederländerna, René Zwanepol, säger:

– Vi är glada över samarbetet med Fugro. Det här har gett oss värdefull erfarenhet av ny teknik, och vi ser tydliga fördelar – särskilt för miljön, säkerheten och kostnaderna. Vi ser detta som vägen framåt för kommande projekt.

Gordon Kennedy, chef för marin tillgångsinspektion på Fugro, menar att tekniken har bredare användningsområden än bara pipelines.

– Obemannade fartyg är en spännande lösning även för inspektioner av kablar till havs, fundament för vindkraftverk och andra undervattensstrukturer.

Källa: Fugro