Staden Björneborg håller på att bygga upp en internationell knutpunkt för kompetens och verksamhet inom havsbaserad vindkraft i samarbete med ledande företag inom branschen. Initiativet leds av Suisto Kiinteistöt, ett kommunägt företag, som har anställt Seppo Ihalainen, som framgångsrikt globaliserade datacenterföretaget Ficolo, för att leda projektet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bottenviksområdet är internationellt sett ett av de mest fördelaktiga områdena för konstruktion av havsbaserade vindkraftverk: Inom en radie av 400 kilometer från Björneborg har totalt 15 större vindkraftsprojekt annonserats i Finland och Sverige. Tahkoluoto är redan hem för världens första vindpark för isbelagda havsområden, som Suomen Hyötytuuli utvidgar betydligt. Samtidigt bygger Enersense, ett börsnoterat företag, redan tekniskt krävande fundament för havsbaserade vindkraftverk i Mäntyluoto hamnområde i Port of Pori. Dessutom har Suomen Hyötytuuli och Port of Pori just enats om att bygga en lastningskaj för grus vid Tahkoluoto hamn i Port of Pori för att betjäna konstruktionen av vindkraftverksfundament.
Regionen har stark kompetens och infrastruktur, vilket ger en gedigen grund för utveckling av avancerade tjänster som krävs av branschen. Kompetensknutpunkten siktar på att säkra en betydande andel av investeringarna i byggandet och driften av havsbaserade vindkraftsparker i Bottenviken. Enligt Elinkeinoelämän keskusliitto (Finlands Näringslivscentral) överstiger det totala värdet av planerade investeringar inom havsbaserad vindkraft i Finland ensamt 42 miljarder euro.
Kompetensklustret kommer att vara beläget på en 50 hektar stor yta i Mäntyluoto hamnområde i Port of Pori. I den inledande fasen planeras området för förinstallationstjänster, montering och lagring av havsbaserade vindturbiner. Konstruktionen av havsbaserade vindturbiner är krävande och kostsam, vilket gör att förinstallation på land spelar en avgörande roll när det gäller kostnadseffektivitet. Björneborg hamnområde erbjuder utmärkt infrastruktur för detta ändamål, vilket planeras att vidareutvecklas. Hamnområdet fungerar naturligt som ett nav för företag som tillhandahåller underhålls- och driftstjänster för turbinerna, samt för specialiserade fartyg som används vid konstruktionen av havsbaserade vindparker.
Projektstyrningsgruppen inkluderar representanter från Staden Björneborg, Port of Pori och det kommunägda företaget Suisto Kiinteistöt, samt Suomen Hyötytuuli, Enersense och den nederländska logistikserviceleverantören Olmar. Dessutom syftar kompetensklustret till att attrahera internationella teknologi- och tjänsteleverantörer inom havsbaserad
"Det planeras flera betydande investeringar inom havsbaserad vindkraft i Bottenviken. Vårt mål är att bygga ett kompetenskluster som betjänar vindkraftsprojekt i regionen, både i Finland och Sverige. Vi har redan en havsbaserad vindpark i drift, vilket ger oss ett försprång gentemot konkurrenter. Vi strävar efter att utveckla Björneborg som en pionjär inom rena energilösningar," säger Lauri Kilkku, VD för Suisto Kiinteistöt Oy, företaget som äger fastigheter i området Port of Pori.
Det senaste regeringsprogrammet ger stöd för projektet i Björneborg. Enligt programmet "sätter regeringen upp en ambitiös målsättning för kapaciteten inom havsbaserad vindkraft fram till 2035 och skapar en konkurrensfördel för Finland jämfört med andra Östersjöländer." Dessutom fastställer programmet att "regeringen främjar en förutsägbar och främjande arbetsmiljö samt smidig projektutveckling och konstruktion."
Suisto Kiinteistöt har anställt Seppo Ihalainen, som ledde det Björneborg -baserade datacentret Ficolo till internationell framgång och sålde sin ägarandel förra året, för att främja projektet.
- Principerna i gröna övergångsprojekt liknar dem som gäller för utveckling av digital infrastruktur. Kompetens är avgörande och det är nödvändigt att bygga starka ekosystem. Expertis inom vindkraft och hamnutveckling ger en stabil grund för industriinvesteringar relaterade till solenergi och produktion av grönt väte, säger Seppo Ihalainen.
Projektet har redan initierats och under den kommande hösten kommer affärsmodellen och finansieringsstrukturen för projektet att fastställas.