Integrerat paket med kraft och framdrivning från ABB innebär en milstolpe för Azipod-installationer då Colombo Dockyard köpt in systemet till ett avancerat fartyg för kabelläggning och reparationer som ska serva havsbaserade vindkraftparker. Det högteknologiska fartyget ska levereras av Sri Lankas ledande skeppsbyggare under 2023 och ansluta till en flotta i Frankrike hos Orange Marine, som nu äger 15 procent av världens specialiserade fartyg för kabelläggning och reparationer. 100-metersfartyget ska förses med ett helt paket med kraft, framdrivning och automation från ABB, inklusive det banbrytande Azipod®-systemet. Ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.
Fartyget, som behövs till både kabelläggning och reparationer, har ritats av Norges Vard Design, ett bolag i Fincantieri-koncernen, för att uppfylla särskilda prioriteringar för energiförbrukning och prestanda. Noggrann positionering och exakt manövrerbarhet är avgörande för komplexa kabelläggningar och reparationer men fartyget behöver också klara relativt höga hastigheter för att komma på plats snabbt vid brådskande uppdrag.
– Vi ser fram emot att arbeta med ABB på detta mycket avancerade, moderna fartyg som utan tvivel kommer att sätta nya standarder för kabelläggningsfartyg vad gäller överlägsen prestanda och miljövänlig drift, säger D.V. Abeysinghe, vd för Colombo Dockyard.
De dubbla Azipod-enheterna på 1,8 MW har valts för att uppfylla redarens krav på höga transithastigheter med maximal bränsleeffektivitet samtidigt som de ger 360-graders manövrerbarhet för att säkerställa noggrann positionering också under utmanande väderförhållanden. Ett energilagringssystem från ABB ingår också i paketet och möjliggör reservström med batterier på 500 kWh som minskar bränsleförbrukningen i samband med kabelarbete och säkerställer kontinuitet i händelse av ett oväntat avbrott.
– Azipod bframdrivning var ett självklart val”, säger Emmanuel Décugis, New Building Project Manager på Orange Marine. ”Systemet kombinerar optimal manövrerbarhet med reducerade energibehov och låga utsläpp. Samtidigt ger möjligheten att integrera flera olika energikällor ett flexibelt och framtidssäkert system som säkerställer en ytterst effektiv fartygsdrift under många år framöve”.
Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS™), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.
Det integrerade avtalet om kraft och framdrivning tecknas i samband med att ABB firar 30 år med Azipod® framdrivning och utgör det senaste exemplet på hur konceptets innovationer fortsätter att kombineras med successiva förbättringar för att utvidga kundbasen tre decennier efter lanseringen.
– Efter 30 år med Azipod® framdrivning är det extra roligt att det 300:e fartyget kommer att bli pionjär inom världens energi- och kommunikationssektor”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”Vi gläder oss också åt att arbeta med vårt andra projekt tillsammans med Colombo Dockyard efter ett tidigare kabelläggarprojekt 2017”.
Fartygstyper där avancerade Azipod framdrivningssystem ger betydande effektivitetsvinster innefattar nu kabelläggningsfartyg, försörjningsfartyg för offshoreanläggningar, fartyg som servar havsbaserade vindkraftparker, isbrytare och isbrytande kommersiella fartyg, inklusive specialfartyg för naturgas och kryssningsfartyg, inklusive expeditionsfartyg.