Stora vindkraftsplaner för Östersjön med många utmaningar

Tyska fartyget Vidar för installation av vindkraftverk. Bild: Energibolaget EnBW

För att kunna driva den gröna energiomställningen krävs betydligt mer vindkraft från Östersjön, vilket är inget lätt uppdrag. I Nordsjön finns betydligt mer utrymme, men också många nackdelar, skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Utbyggnadsplanerna för vindkraft i Östersjön utgör en stor utmaning enligt elöverföringsnätsoperatören 50Hertz. För den tyska delen av Östersjön är en ökning av ansluten kapacitet med upp till fem gigawatt planerad under de kommande tio åren, säger 50Hertz talesperson Volker Gustedt till Deutsche Presse-Agentur. Det skulle innebära mer än tre gånger den nuvarande kapaciteten.

Tyska försvarsministeriet har åsikter

- Det är naturligtvis en stor utmaning. Det handlar om saker som leveranskedjor, tillräckligt med fartyg, räntor, kostnader och tillgång till råvaror. Gustedt ställde också frågan:

- Kommer vi i framtiden ha varv i Tyskland som också kan bygga dessa stora omvandlarplattformar?

Han hänvisade till den pågående diskussionen om varvet i Rostock mellan delstatsregeringen i Schwerin och det tyska försvarsministeriet. Medan gamla svenskstaden Schwerin gärna skulle se omvandlarplattformar byggas på öppna områden där, finns det säkerhetsbetraktanden från Berlin på grund av marinbasen där. För närvarande kommer sådana plattformar högst från Sydeuropa eller Asien, enligt Gustedt. Logistiskt och kostnadsmässigt är det bättre att bygga dem nära.

Konkurrens med sjöfarten i Östersjön I Nordsjön handlar det fortfarande om betydligt högre utbyggnadsmål än i Östersjön, eftersom företagen ansvarar för nätanslutningen. De nordliga Nordsjöländerna planerar att ha en kapacitet på över 120 gigawatt och de östliga Östersjöländerna planerar att ha över 20 gigawatt fram till 2030.

Det behövs helikopter

I Östersjön är den tyska exklusiva ekonomiska zonen (EEZ) betydligt mindre än i Nordsjön. Dessutom finns det mer konkurrens i Östersjön, till exempel från sjöfart, fiske eller försvaret, säger Gustedt. Dessutom är botten i Östersjön ibland mer utmanande.

- Det är lerigt ibland, och ibland är det stenigt.

Östersjön har dock sina fördelar: På grund av kortare avstånd är det möjligt att snabbt nå plattformen med exempelvis snabbåt för underhåll. I Nordsjön behövs däremot en helikopter. Dessutom är vädret i Nordsjön ibland ogynnsammare.

Enligt Stiftung Offshore Windenergie är för närvarande 1,3 gigawatt kapacitet installerad i den tyska Östersjön (7,1 gigawatt i Nordsjön). Därmed matar fem vindparker helt eller delvis in ström.

Källa: Deutsche Presse-Agentur/FAZ