Elon Musk har startat en juridisk strid mot den danska förnybara energijätten Ørsted och andra företag, som har slutat annonsera på hans sociala medieplattform X, tidigare Twitter. Musk hävdar att denna "illegala bojkott" av annonser är orättvis och skadlig för hans plattform.
Elon Musk, ägare till Tesla och SpaceX, har anklagat Ørsted, livsmedelsjättarna Mars och Unilever samt sjukvårdsföretaget CVS Health för att ha agerat i strid med konkurrenslagar genom att sluta annonsera på X. Enligt Musk har dessa företag på ett otillbörligt sätt påverkat marknaden negativt för hans sociala medieplattform.
- Det är pragmatiskt att erkänna att mänskligheten kommer att behöva olja och gas på kort och medellång sikt, säger Elon Musk i samband med stämningen.
Orsaken till bojkotten
Företagen som stämts har uttryckt oro över innehållet på X och dess ägare. Kritiken handlar om hur plattformen hanterar skadligt innehåll och desinformation. Detta har lett till att flera stora annonsörer valt att dra tillbaka sina annonser från X, vilket Musk nu hävdar är en form av illegal bojkott.
Vad betyder detta för Ørsted?
Ørsted, en ledande aktör inom vind- och solenergi, har varit en av de företag som har beslutat att sluta annonsera på X. Företaget har inte kommenterat stämningen offentligt, men beslutet att dra tillbaka annonserna kan ses som en del av en bredare trend där företag blir mer medvetna om var de väljer att synas och vilka plattformar de stödjer ekonomiskt.
Elon Musk och miljöfrågor
Musk har tidigare uttalat sig om vikten av olja och gas för mänsklighetens framtid, vilket har väckt reaktioner bland miljöaktivister och förespråkare för förnybar energi. Han har också kritiserat miljörörelsen för att demonisera fossila bränslen.
- Det är viktigt att vi inte demoniserar olja och gas, utan istället fokuserar på en balanserad övergång till förnybara energikällor, säger Musk.
Konsekvenser av stämningen
Den pågående rättstvisten kan få långtgående konsekvenser för både X och de företag som har valt att sluta annonsera på plattformen. Om Musk vinner kan det innebära att företag blir mer försiktiga med att ta ställning i kontroversiella frågor som rör sociala medieplattformar. För Ørsted och andra inblandade företag handlar det om att försvara sina beslut och eventuellt omvärdera sina annonsstrategier.
Konkurrenterna agerar
Samtidigt som denna juridiska strid pågår, fortsätter Ørsteds konkurrent Vestas sina framsteg inom förnybar energi. Vestas har nyligen fått en beställning på 49 megawatt från WindBauer GmbH för vindkraftsprojektet Bartow Pfalz i Tyskland. Beställningen inkluderar sex V162-7,2 megawatt och en V150-6,0 megawatt vindkraftverk, samt leverans, installation och driftsättning av turbinerna.
- Vi är glada över att ha blivit valda att leverera våra EnVentus-turbiner till Bartow Pfalz-projektet och att fortsätta vårt samarbete med WindBauer, säger Sulai Fahimi, Vice President Sales Central för Vestas Northern & Central Europe. - Detta projekt markerar en viktig milstolpe för regionen och för oss som företag, säger Martin Niedzwetzki, WindBauer GmbH.
Turbinerna förväntas bli levererade under första kvartalet 2026 och driftsättningen är planerad att slutföras under tredje kvartalet 2026.
Denna utveckling visar på de fortsatta framstegen inom förnybar energi, trots de utmaningar som branschen står inför på den globala marknaden.
Källa: Decharge News