Att minska utsläppen med 40 procent till 2030 kräver bland annat att över 50 procent av den globala försäljningen av personbilar är elektriska. Regeringen har i detta satt som mål att Sveriges fordonsflotta vid denna tid ska vara fossiloberoende, vilket kräver ett rejält krafttag från landets företag.
Ryska Posten är sedan nio år tillbaka medlemmar i vindandelsföreningen Solivind som hanteras av Utellus. Under 2021 har fullserviceföretaget som mål att byta ut hela sin fordonsflotta till elbilar med egenproducerad el med vindkraft som energikälla.
– För oss har det alltid varit en självklarhet att göra det vi kan för att minska vår miljöpåverkan. Nu är vi nära målet om att bli koldioxidneutrala och vi kör dessutom våra bilar på egenproducerad vindkraftsel som vi vet precis var den kommer ifrån, säger Henrik Jonsby, Hållbarhetsansvarig på Ryska Posten.
Under hösten släppte Internationella Energimyndigheten (IEA) en rapport som visar på att dramatiska åtgärder krävs under de kommande tio åren för att nå en koldioxidneutral värld år 2050. Att minska utsläppen med 40 procent till 2030 skulle exempelvis kräva att över 50 procent av den globala försäljningen av personbilar skulle behöva vara elektriska.
I övergången till ett fossilfritt Sverige är ett tydligt uttalat delmål att få fler elbilar på de svenska vägarna. Regeringen har satt som mål att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende 2030 och är ett initiativ kallat Transportutmaningen. Men för att detta ska vara möjligt krävs ett rejält krafttag från landets företag gällande att ställa om sina fordonsflottor.
Från 50 till 100 procent elektrifierad fordonsflotta inom ett halvår
Ett föregångsexempel när det kommer till företag med fossiloberoende fordonsflottor är Ryska Posten. Fullserviceföretaget började tidigt att använda elhybrider och går successivt över till 100 procent elbilar som drivs på förnybar energi.
– Vi har kört elbilar i nio år och räckvidden har hela tiden varit en utmaning. Nu finns äntligen batterier med tillräcklig kapacitet för att vi ska kunna köra helt och hållet på el. Förutom miljövinsten blir det dessutom billigare att äga och köra elbilar jämfört med elhybrider. El till självkostnadspris och elbilarnas höga andrahandsvärde är två viktiga förklaringar. Vi byter ut alla elhybrider till elbilar under 2021. Det finns inget att vänta på, säger Henrik Jonsby.
Pionjärer inom branschen med ett omfattande hållbarhetstänk
Nu, när Ryska Postens resterande budbilar också ska elektrifieras, är det vindkraft från Utellus som kommer att användas fullt ut. Ryska Posten är sedan nio år tillbaka medlemmar i vindandelsföreningen Solivind som hanteras av Utellus. Där äger de 210 vindandelar, vilket motsvarar en årlig produktion av 210 000 kWh egenproducerad vindkraft som används till både kontor och elbilarna som de i dagsläget har.
– Vi är stolta över att samarbeta med Ryska Posten och att ha fått vara en del av deras vision om att vara det mest hållbara serviceföretaget under nio år. Det ligger i linje med Utellus mål gällande att kunna vara en stark partner och tillsammans driva förnybar, decentraliserad energi för framtida generationer genom sol- och vindkraft, säger Kia Agerhem, VD på Utellus.
Ryska Posten var pionjärer inom sin bransch med sitt omfattande hållbarhetstänk och samarbetet med Utellus var de tidiga initiativtagare till. Sedan dess har de köpt vindandelar allt eftersom för att täcka det växande elbehovet i takt med att verksamheten har utvecklats och antalet bilar har ökat.
– Utellus som energipartner utgör en fortsatt viktig del för att ta oss närmare visionen om att vara det mest hållbara serviceföretaget som finns och en koldioxidneutral verksamhet 2021, avslutar Henrik Jonsby på Ryska Posten.